
Tegenwoordig heeft TikTok meer dan een miljard actieve maandelijkse gebruikers en daar is een goede reden voor: op TikTok is het relatief eenvoudig om opgepikt te worden door het algoritme en zelfs viraal te gaan als je de trends volgt.
Creëer je eigen magie
Het klinkt bijna alsof hier een verborgen formule achter zit, maar vergis je niet. Het gaat er echt om creatief, authentiek en boeiend te zijn. Door steeds hetzelfde type video te zien, verliezen mensen hun interesse en daarom is het belangrijk om op te vallen. Hoe? Vaak is het aantrekkelijk om de trend een kleine eigen draai te geven. Het uitspelen van je persoonlijkheid in je content is wat (potentiële) volgers verslaafd houdt. Bekijk de voorbeelden hieronder; merk je op hoe het algemene idee hetzelfde blijft, maar elk van deze makers voegde een persoonlijk tintje toe aan de trend?
Ik bespioneer met mijn kleine oog...
Er zijn veel manieren waarop u uw inhoud zichtbaar kunt maken voor een groter publiek, en het hoeft niet eens zo moeilijk te zijn als u misschien denkt. Het eerste dat u moet doen, is hashtags toevoegen. Het is simpel, maar effectief. #foryou en #fyp zorgen ervoor dat je video op de feeds van veel mensen verschijnt, maar je kunt ook je land in het bijschrift zetten, evenals tags die relevant zijn waar je video over gaat. Geluiden zijn vaak de reden waarom bepaalde trends überhaupt bestaan. Als je mee wilt doen aan een trend, zorg er dan voor dat je dezelfde audio gebruikt die anderen hebben gebruikt om opgepikt te worden door het algoritme. Heb je een bepaalde interesse, hobby of passie waar je content over wilt maken?
Maak er je niche van. Door consistent te blijven in wat u plaatst, spreekt u een brede gemeenschap aan die specifiek inhoud over dit soort onderwerpen bekijkt en opzoekt. Je hebt bijvoorbeeld misschien wel eens gehoord van booktok, gymtok of traveltok. In veel gevallen kunt u uw niche combineren met een virale trend om meer zichtbaarheid te krijgen, net zoals in de bovenstaande voorbeelden.
Het is echter belangrijk om innovatief te zijn en herhaling te vermijden. Vraag uzelf af waarom uw inhoud opvalt van anderen en vind een creatieve manier om deze naar voren te brengen. Hou het kort en simpel; TikTok-video's zijn meestal niet langer dan 15 seconden vanwege de korte aandachtsspanne.
Als je een langere video wilt maken (mini-vlog, storytime, …) kan je die eerste 15 seconden toch in je voordeel gebruiken met de 3-12-oneindigheidsregel: 3 seconden om aan te kondigen waar het over gaat, 12 seconden om uit te werken. Als het boeiend genoeg is, zullen kijkers eerder naar een langere video blijven kijken. Als je video's informatief of educatief zijn, zorg er dan voor dat je ze licht en interessant houdt, maar ook waardevol en verfrissend.
Last but not least kun je je video cross-promoten door deze te delen op andere socialemediakanalen. Voeg een duidelijke call-to-action toe die je volgers nieuwsgierig maakt naar wat je nog meer op TikTok plaatst. Op die manier kunt u uw publiek van het ene platform naar het andere overbrengen. Houd er echter rekening mee dat het allemaal om vallen en opstaan gaat.
Sommige dingen zullen werken, andere niet. Blijf geduldig en verwacht niet dat je eerste video meteen ontploft. Al die mensen die je volgt die duizenden volgers en weergaven hebben, zijn ook ooit helemaal opnieuw begonnen. Het is een kwestie van tijd en regelmatig posten.
Vertel me meer
Wij, bij Chase, nemen dit levendige platform ook op in ons werk. Een van de meest invloedrijke Vlaamse makers op ons wereldwijde web is maker Aaron De Groeve – die ook Chase Academy-alumni is 😉- hij entertaint de jeugd van vandaag met zijn grappige persoonlijkheid, waarbij hij onder meer over mode en huidverzorging praat.
Ongeveer een maand geleden nodigden we Aaron uit om te spreken op de Digital Creator Meet-up die we organiseerden op ons kantoor in Gent. Als bureau voor digitale verhalen is het belangrijk voor ons om up-to-date te zijn als het gaat om waar internet zo geobsedeerd door is.
Aaron sprak met ons over zijn sociale media-reis en hoe hij populair werd onder Vlaamse jongeren, vooral via zijn TikTok-account, waar hij nu meer dan 170.000 volgers heeft. Word lid van onze Chase-community als je er de volgende keer bij wilt zijn! Bekijk in de tussentijd de aftermovie.
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/pxNw70x2I90" title="YouTube-videospeler" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
Verder plaatst Chase Music regelmatig video's over datgene waar we ons hart al 10 jaar in storten: muziek. Deze zomer was Chase Music aanwezig op tal van Belgische festivals – zoals Pukkelpop, Dour en Fire is Gold – wat leidde tot enkele van onze meest bekeken TikToks. De reden dat deze het zo goed deden? We maakten content over een populair onderwerp en gebruikten trending sounds.
Als je net zoveel van festivals houdt als wij, ga dan zeker eens kijken op @chasemusicbe op TikTok om erachter te komen wat we nog meer van plan waren!