Go back to the previous page

Waarom een merkpodcast een must-have is voor je onderneming

March 10, 2020
5
min read

https://www.chase.be/waarom-een-merkpodcast-een-must-have-is-voor-je-onderneming-bocke

Waarom een merkpodcast een must-have is voor je onderneming
Podcasts hebben de afgelopen jaren enorm aan populariteit gewonnen. Nu ontdekken merken ook hun potentieel. Rekening houdend met de korte aandachtsspanne op andere media, vormen merkpodcasts een uitstekende manier om op een dieper niveau in contact te komen met je publiek.

Wat is een merkpodcast?

Branded podcasts zijn een manier van contentmarketing met als doel echte waarde te leveren aan de luisteraar. Aan de ene kant heb je de klassieke interviewpodcast (95% van alle podcasts?), en aan de andere kant de storytelling-podcast. We denken dat je echt kunt opvallen als je het tweede type gebruikt, met meer opmaak, andere scripting en de verhalen op de eerste plaats. Neem het woord 'merk' in 'branded podcast' niet te letterlijk, want als je te veel focust op je eigen merk, schrik je je luisteraars alleen maar af. "Wat moet de inhoud van mijn merkpodcast zijn", vraagt u zich af? Mensen willen naar verhalen luisteren! Een goede plek om te beginnen is om na te denken over uw merkwaarden en de verhalen die ermee verweven zijn.

Wat te doen - podcast-advertenties of je eigen merkpodcast maken?

Dus waarom niet gewoon adverteren met mijn merk in bestaande podcasts? Dat is zeker mogelijk, maar het antwoord is dat de fit nooit 100% zal zijn en dat je merk wellicht belangrijke kennis of een interessant perspectief heeft waar je publiek naar op zoek is. Het hebben van je eigen merkpodcast is een duurzamere optie en stelt je in staat om een echte band met je publiek op te bouwen en maakt het groter door associatie.

<iframe title="Libsyn-speler" style="border: none" src="//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/6670396/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/9b0040/" height="90" width="100%" scrolling="no" allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

Afrit 10 is een originele merkpodcast van Mediahuis Advertising. Het is een serie over innovatie en uitdagingen in media en reclame. We bedachten samen hun podcaststrategie en -format, coachten het team en 20 afleveringen later ondersteunen we nog steeds in de postproductie. Dit was de allereerste aflevering.

Waarom zou mijn bedrijf een eigen merkpodcast hebben?

De vraag naar audiocontent nam toe, mede door sneller mobiel internet en de introductie van slimme speakers als Google Home, Amazon Echo en Apple Homepod. Podcasting wordt ook een groter onderdeel van de strategie van grote streamingdiensten, met Spotify die Gimlet Media en Anchor begin 2019 overneemt als bewijs. Naast deze technologische veranderingen die het luisteren naar podcasts vergemakkelijken, hebben podcasts een aantal grote voordelen voor elk bedrijf. Het is een geweldige manier om een doelgroep te bereiken die anders moeilijk te bereiken is, bijvoorbeeld advertentievermijders, of om andere touchpoints met je bestaande publiek, tijdens activiteiten waarbij ze geen andere media kunnen consumeren. Het opstarten van een podcastserie vergt een investering, maar het kan mooie evergreen content zijn. De verhalen zijn idealiter voor een lange tijd relevant en zullen het hart van je luisteraars blijven verwarmen. “Waar kan ik me aanmelden?”, zult u nu waarschijnlijk denken. Wacht even, er zijn een paar dingen die u moet overwegen voordat u een merkpodcast start, omdat het succes van een podcast afhangt van de achterliggende strategie.

Waar moet je aan denken voordat je aan een merkpodcast begint?

1. Wie gaat er luisteren?

Misschien heb je een geweldig idee waardoor je zin krijgt om een merkpodcast te maken. Maar als merk is het belangrijk om altijd content te maken met je publiek in gedachten. Vraag jezelf dus eerst af: “Wie wil dit horen?”. Is er een match tussen het publiek dat je bereikt met je geweldige idee en het publiek dat je wilt bereiken met je merk? Zo ja, geweldig! Omdat merkpodcasts u in staat stellen om extra contactpunten met uw publiek te creëren en de concurrentie voor te blijven. 

2. Spreek jij tech?

Een tweede belangrijke factor is technische kwaliteit. Je kunt desgewenst altijd beginnen met het maken van een podcast op je smartphone met apps als Opinion of Anchor. Maar als je wilt dat de dingen wat extra klinken, moet je misschien wat kleine investeringen doen in apparatuur en bewerkingssoftware. Met een opnameapparaat en een degelijke microfoon kom je al een heel eind.

<iframe title="Libsyn-speler" style="border: none" src="//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/11839451/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/22222b/" height="90" width="100%" scrolling="no" allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

Inzicht is de eerste branded podcast van Tijd Connect voor EY. Het is een serie van 4 afleveringen over innovatie en digitale transformatie. We co-creëerden met Tijd Connect op het podcast-formaat, scripting, opname, mixen, publicatie en publieksontwikkeling.

3. Heb je die consistente workflow?

Ooit gehoord van de term 'podfading'? Dat is een podcast die vervaagt vanwege inconsistentie. Wees niet dat type merkpodcast. Podcasts zijn zeer compatibel met andere activiteiten, maar een goed idee heeft een consistente workflow nodig om te blijven groeien. Denk aan het wekelijks bedenken van nieuwe ideeën, het opzetten van de apparatuur, montage, enz. Als merk is het belangrijk om na te denken over hoe je de podcast-workload gaat integreren in de productie-, marketing- en PR-workflows van je merk.

4. Hoe gaat uw merkpodcast uw publiek bereiken?

Podcasts zijn perfect om die menselijke connectie tot stand te brengen, dus het is belangrijk om na te denken over hoe ze uw publiek zullen bereiken. Ze worden meestal geüpload naar podcast-hosts zoals Libsyn of Podbean. Vanaf dat moment worden ze automatisch gedistribueerd naar verschillende podcast-apps zoals Apple Podcasts, Spotify, Google Podcast, Stitcher en de vele andere platforms. Sommige branded podcasts hebben ook een eigen website waarop ze hun publiek extra achtergrondinfo geven.

Jan Dhont: “In het allerbeste geval creëer je een community waar jij en je luisteraars het gesprek voortzetten, of waar je nieuwe ideeën opdoet voor de volgende afleveringen. Dit kan zowel online als offline zijn. U hoeft dat niet per se allemaal te doen, kijk gewoon wat voor u de beste optie is.

En denk na over het gebruik van uw oneerlijke voordeel: welke sterke punten heeft uw merk in vergelijking met andere podcasters?

Misschien heb je al een betrokken community, veel bereik via sommige kanalen of een geweldig netwerk voor interessante podcastgasten. Maak er dan gebruik van!”

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/ckvQv_eVUIw" title="YouTube-videospeler" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>

5. Wil je verder gaan dan snelle resultaten?

Je moet er rekening mee houden dat je merkpodcast niet van de ene op de andere dag groot zal worden, vooral als je nog steeds groeit. Het eerste is dus om inhoud van hoge kwaliteit naar buiten te brengen en ervoor te zorgen dat deze zijn weg naar uw publiek vindt. Je moet consistent blijven met je uploads en op deze manier een community creëren.

Pieter Blomme: “Podcasting is een proces van lange adem. Afleveringen blijven online en worden na publicatie nog even beluisterd”. Het goede nieuws is dat de podcastgemeenschap behoorlijk hecht is en enkele evangelische neigingen heeft. Dus als mensen je podcast leuk vinden, zullen ze het zeker verspreiden!

Wat zijn enkele van onze favoriete merkpodcasts?

We vroegen het aan onze audioverteller Pieter Blomme, senior accountmanager Anastassia Oudovitchenko en onze medeoprichter Jan D&#39;hont elk voor hun favoriete merkpodcasts. Enkele van de namen die vaak terugkwamen waren 'DTR' van Tinder, een show over het definiëren van relaties in het digitale tijdperk en 'The Journey' van KLM, met verhalen van mensen wier leven is veranderd door een reis. Een meer lokale, Belgische podcast die het goed doet, is Computer Club. Het wordt gehost door 2 collega's van het Gentse In The Pocket, die elke week op de hoogte zijn van alles wat met technologie te maken heeft. Ze noemen hun bedrijf bijna nooit, maar ze bouwen aan een loyale en actieve community op zowel hun Facebook-pagina als offline evenementen. Na 67 afleveringen hebben ze 50.000 downloads bereikt.

Maar wat nog belangrijker is, ze creëerden een positieve sfeer over het bedrijf en hun waarden, midden in het hart van hun meest dierbare publiek. En we weten zeker dat gastheren Freddy en Smollie er elke week veel plezier aan beleven om het te maken.

Waarom samenwerken met Chase voor uw merkpodcast?

  • We hebben een unieke combinatie van storytelling-, audio- en marketingvaardigheden
  • We werken met een grote gemeenschap van podcast-enthousiastelingen
  • We hebben een achtergrond van +12 jaar in audio, aangezien we lang geleden begonnen als radio-educatiecentrum
  • Dankzij onze achtergrond hebben we veel relevante partners op het gebied van publicatie, promotie en reclame

Een voorbeeld van ons werk is de podcastingstrategie die we voor De Standaard hebben gedaan.

Overtuigd dat jouw merk een eigen podcast moet starten? Boek een gratis sessie met een van onze podcasting-experts om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te verkennen!

Geschreven door Helena Verheye.