8 tips om je facturatie als digital creator te optimaliseren

March 5, 2024
5
min read

https://www.chase.be/8-tips-om-je-facturatie-als-digital-creator-te-optimaliseren-huvhb

8 tips om je facturatie als digital creator te optimaliseren
Als digital creator of influencer ben je natuurlijk vooral bezig met sterke en boeiende content maken. Verlies daarbij je zakelijke processen niet uit het oog! Het is bijvoorbeeld heel belangrijk om je facturatie goed op te volgen en zoveel mogelijk te optimaliseren. Hieronder vind je 8 handige tips om je facturatieproces te stroomlijnen en professioneel te beheren. En het mooie is: als je een paar standaardingrepen toepast, geeft dat jou meer mentale rust zodat je ook creatief beter presteert.

Maak duidelijke en gedetailleerde facturen

Een goede en correct opgestelde factuur is de absolute basis van een gezond financieel proces. Zorg ervoor dat je facturen alle noodzakelijke informatie bevatten, zoals je naam, eventueel je bedrijfsgegevens, contactinformatie, de factuurdatum, de vervaldatum, het factuurnummer en een gedetailleerde beschrijving van de geleverde diensten. Transparantie is essentieel voor een vlotte samenwerking met je klanten.

Gebruik professionele facturatiesoftware

Investeer in speciale facturatiesoftware om je processen te automatiseren. Dat helpt jou niet alleen om minder fouten te maken, maar het is daarmee ook gemakkelijker om openstaande betalingen bij te houden. Je krijgt na verloop van tijd een mooi overzicht van je inkomsten en uitgaven en je kan snel informatie terugvinden. 

Er bestaan heel wat verschillende softwareprogramma’s om te factureren, die vaak ook nog meer functies voor online boekhouding aanbieden. Veel van die programma’s kan je eerst een maand gratis uitproberen voor je de knoop doorhakt. Houd niet alleen rekening met de prijs – die je trouwens als professionele kosten kan aftrekken van je bruto inkomen – maar ook met de gebruiksvriendelijkheid en de klantenservice. En leg je oor eens te luisteren bij andere influencers of digital creators om te ontdekken hoe zij het aanpakken. 

Duidelijke betalingsvoorwaarden

‘Goede afspraken maken goede vrienden’ - het is een cliché van jewelste maar het klopt zeker als het over facturatie gaat. Je maakt best meteen je financiële afspraken officieel door in je factuur ook je betalingsvoorwaarden op te nemen. Daarin zet je meer uitleg over de vervaldatum van je factuur en de eventuele extra vergoeding bij te late betaling. Je klanten zullen daardoor de betalingstermijn beter respecteren zodat je zelf meer zekerheid hebt over je inkomsten.

<CENTER><p>Wil jij groeien als digital creator? Word dan lid van onze community waar je andere creators leert kennen, gratis workshops kan volgen en terecht kan voor al je vragen rond digital creativity.</p><div class="post_button"><a href="https://login.circle.so/sign_up?request_host=community.chase.be" class="button is-small w-button">Word lid van onze community</a></div></CENTER>

Stel een duidelijk contract op

Als we het dan toch over goede afspraken hebben: een factuur volgt op een project, maar voor je jezelf voluit engageert voor een nieuw project, kan je best een contract opstellen waarin je de voorwaarden van de samenwerking en betaling vastlegt. Een contract biedt zowel jou als je klant meer bescherming en duidelijkheid over de verwachtingen aan beide kanten.

Automatiseer je betalingsherinneringen

Gaat het toch eens fout en word je niet op tijd betaald? Via je facturatiesoftware kan je automatische herinneringen versturen die je klanten vriendelijk herinneren aan openstaande betalingen. Het is sowieso niet nodig om meteen te panikeren of scherp uit de hoek te komen bij een eerste betalingsherinnering. Je kan ervan uitgaan dat klanten meestal niet van slechte wil zijn en alsnog snel zullen betalen. 

Houd je boekhouding goed bij

Ook al is het misschien niet je grootste talent, je financiële administratie verdient de nodige aandacht. Houd al je inkomsten en uitgaven grondig bij. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en zal je belastingaangifte uiteindelijk vlotter verlopen. Het is ook een pak minder stresserend voor jou als je van maand tot maand inzicht hebt in je financiële situatie.

Zoek professionele ondersteuning

Als je merkt dat je financiële processen en je facturatie te ingewikkeld worden, overweeg dan professionele hulp, met name van een boekhouder. Die kan jou ondersteunen en adviseren bij de optimalisatie van je financiële processen. Ga op zoek naar een boekhouder die op de hoogte is van de specifieke belastingregels en mogelijke voordelen voor digital creators en influencers. 

Gouden tips van collega’s

Je eerste echte factuur, de eerste klant die niet op tijd betaalt, de beste boekhouder of de optimale betalingsvoorwaarden, … Als influencer of creator kan het snel gaan en duiken er constant nieuwe vragen op. Ben je op zoek naar antwoorden, inspiratie of de juiste informatie? Sluit je gratis aan bij de Chase community, ons netwerk van creators en influencers. Je krijgt dan gratis toegang tot allerlei content en workshops, en je kan makkelijk met anderen ideeën en tips uitwisselen.