Community bouwen via social media management voor Young Patterns

January 1, 2021
5
min read

https://www.chase.be/community-bouwen-via-social-media-management-voor-young-patterns-iry97

Community bouwen via social media management voor Young Patterns
Young Patterns is een online hub voor jongeren die net zijn begonnen of willen werken in de Belgische mode- en kledingindustrie.

Het doel

Hun doel is om jongeren, bedrijven en scholen in deze branche elkaar beter te laten begrijpen. Young Patterns nam contact op met Chase Creative omdat ze via sociale media een bloeiende community willen opbouwen. Dit met als meer specifiek doel meer vragen binnen te krijgen en meer inschrijvingen voor online coachingsessies aan te trekken.

<p>&nbsp;<p><CENTER>___</CENTER><p><CENTER>Ontdekken hoe wij jouw merk helpen groeien?</CENTER></p><CENTER><div class="post_button"><a href="/agency/contact" class="button is-small">Ok, we spreken af</a></div></CENTER>

<CENTER><iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/gJFdzgCGPfM" title="YouTube-videospeler" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe></CENTER>

Ons proces van gemeenschapsopbouw door middel van social media management

Tijdens de eerste maand van onze samenwerking wordt de basis gelegd voor een succesvolle social media strategie. Enerzijds wordt er voldoende tijd uitgetrokken om een social media manager te vinden die de stem van de community heeft. Anderzijds hebben we ook een intake gedaan om inzicht te krijgen in het merk, de tone of voice, producten en concrete doelen. Deze inzichten maken het mogelijk om de volgende zaken te definiëren:

  • KPI's voor de community building groeistrategie van Young Patterns
  • Ontwikkeling van creatieve concepten met koppelingen tussen alle relevante doelgroepen van Young Patterns
  • Ontwikkeling van een social media kalender framework

Na het definiëren van het framework en bij het samenstellen van het social media management team, zorgen we ook voor de volgende stappen:

  • Opvolging en optimalisatie van de bestaande social strategie - Contentdefinitie en selectie
  • Opmaak van de social media kalender
  • Creatie van 3 wekelijkse posts
  • Plaatsen van deze stories op Instagram en Facebook
  • Coachen van de ambassadeurs van Young Patterns in content creatie 
  • Gesprek starten en modereren 
  • Reageren op berichten uit de community
  • Rapportage met resultaten per maand
  • Maandelijks overleg tussen Chase Creative en Young Patterns

<iframe src="https://www.instagram.com/p/B_H2ms4gyI_/embed/" width="100%" height="600" frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true"></iframe>

Onze aanbevelingen

We hebben Eline Rymenans geselecteerd als social media manager voor Young Patterns nadat ze haar journalistieke [stage]( http://chase.be/interns/) bij ons en was een tijdje vrijwilliger voor onze community Chase Music.

Ik was altijd erg geïnteresseerd in de mode-industrie. Afgelopen december kreeg ik een naaimachine cadeau, waardoor ik nog dichter bij het maakproces kwam.

Dit maakte haar de perfecte match, aangezien ze handig is met sociale media, geïnteresseerd is in mode en naaien, en qua leeftijd dicht bij de doelgroep staat. Zo kan Eline echt de taal van de jongeren spreken:

Ik vind het geweldig dat ik via mijn job meer te weten kan komen over Belgische modemerken en dat ik andere jongeren kan helpen die op zoek zijn naar een job.

Inhoudelijk, we zetten partnerbedrijven in de kijker, plaatsen inspirerende quotes over de modesector, zetten de jonge ambassadeurs centraal en geven informatie over de diensten van Young Patterns. Ook hebben we nieuwe templates gemaakt voor de social media van Young Patterns die meer focussen op gezichten en dingen persoonlijker maken.

Social Team Lead Celien Feys:

Het was onze aanbeveling om Young Patterns een menselijker gezicht te geven door coach Katrien en de jonge ambassadeurs meer in de schijnwerpers te zetten.

Door de Covid-19-crisis zijn veel stages in de modesector on hold gezet. Wel bleven we jongeren via Instagram en Facebook informeren over hun mogelijkheden.

We hielpen Young Patterns ook met het organiseren van online infosessies van 30 minuten met coach Katrien via een Callendly-systeem. Die infosessies werden ook met succes op sociale media aangekondigd via een verkeerscampagne.

Het resultaat

We merken een toename in betrokkenheid en reacties en zien dat Instagram beter werkt dan Facebook, vanwege het type jonge community. We kijken uit naar meer resultaten binnenkort!

<CENTER>___</CENTER><p><CENTER>Zelf op zoek naar versterking voor jouw social media?</CENTER></p><CENTER><div class="post_button"><a href="/agency/contact" class="button is-small w-button">Contacteer ons</a></div></CENTER>