For All Your Belgian Vibes: een lokalisatiecampagne voor Zalando

January 10, 2024
5
min read

https://www.chase.be/for-all-your-belgian-vibes-een-lokalisatiecampagne-voor-zalando-pgadk

For All Your Belgian Vibes: een lokalisatiecampagne voor Zalando
Zalando’s SS23 campagne "For All Your Vibes" is een ode aan diversiteit, individualiteit en zelfexpressie. Aan resoluut je eigen goesting doen. Want waarom zou je jezelf in een hokje stoppen als je zoveel verschillende vibes hebt om uit te kiezen? You do you. En wat dat dan is, kan gerust elke dag anders zijn, vindt Zalando.

What’s the problem?

Dat is op zich natuurlijk een universele boodschap. Stijl heeft geen grenzen. Toch was het belangrijk om deze campagne lokaal relevant te maken voor de Belgische markt. Om een niche doelgroep aan te spreken—jonge Belgen tussen 25 en 45—kwam Zalando bij Chase aankloppen.

The Chase way

We weten natuurlijk heel goed hoe en waar we jonge Belgen kunnen bereiken. We zijn zelf jonge Belgen, en we hebben een hele community van lokale creators waar we veel en graag mee samenwerken. Dat social ads the way to go waren, met TikTok voorop, was dan ook snel duidelijk.

Samen met het Zalandoteam en populaire Belgische creators stippelden we een lokale strategie uit. Dat werd co-creatie op z’n best, want iedereen kon zijn expertise en creativiteit op tafel leggen. Samen vertaalden we de coole, open-minded vibe van de globale campagne naar een Belgische tone of voice en creëerden we een social media ad campaign voor TikTok, YouTube en Meta. We zijn erin geslaagd om de authentieke look en feel van TikTok naadloos te verweven met de cleane stijl van Zalando. En zo paste de content die we maakten in deze campagne 100% bij de streetwear communities in België.

Met een stevig team van meer dan 30 experten creëerden we zowel vertical als horizontal video content—met als kers op de taart een shoot op locatie. Zalando is all about self-expression, en dus zorgden we ervoor dat de creators waarmee we samenwerkten alle vrijheid kregen om hun authentieke zelf te laten zien. Dat kwam ook terug in de muziekkeuze en styling. Unpolished, heerlijk echt en vooral: met bakken Belgitude.

Van globaal naar lokaal… en weer terug

Met resultaat, zo blijkt. We spraken de taal van de streetwear community en kregen lof. Zij surften massaal naar de website van Zalando. De campagne zorgde ook voor heel wat buzz op TikTok, YouTube en Meta. Een paar ads deden het zo goed dat ze ook in andere landen en markten gebruikt werden, en één werd zelfs door het globale team opgepikt. En zo werd de cirkel weer mooi rond gemaakt. From Belgium to the world.

Credits

Strategie, concept en projectbeheer: Chase - Elke Cossey, Annelies Droesbeke, Sven De Coninck, Jan D’hont

Video: Les Mecs - Jesse Vander Meersch, Jasper Flikschuh

Regie: Dimitri Sterkens

DOP: Dries Vanderaerden

Foto: Thomas Ost